Uwaga Rolnicy, uruchomiono aplikację „Zgłoś szkodę rolniczą” do szacowania strat spowodowanych suszą w 2023 r.
Podstawą oszacowania szkód jest (jak to miało miejsce od 2020 roku) złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”, która dokona oceny strat na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowego Instytutu Badawczego. Aplikacja automatycznie generuje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej).
Pomoc suszowa będzie wypłacona tylko przy złożeniu wniosku przez aplikację suszową. Zgłoszenie szkody przez aplikacje jest niezbędne, aby otrzymać pomoc suszową. Złożenie wniosku o oszacowanie strat przez aplikację jest konieczne do uzyskania w późniejszym czasie protokołu lub kalkulacji strat wygenerowanych automatycznie przez aplikację.
Jeżeli rolnik zebrał już plony to w aplikacji można oszacować szkody również po zbiorach.
Usługa została zaktualizowana na rok 2023. Można już tworzyć nowe wnioski, zapisywać je i edytować. Podpisywanie i wysyłanie wniosków będzie możliwe od 20 września.
Link do aplikacji: https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign
Link do SMSR - System Monitoringu Suszy Rolniczej:
https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023,1433032/
Ponadto informujemy, że trwają prace legislacyjne dotyczące procedur składania wniosków „suszowych” mające umożliwić dodatkowe szacowanie szkód przez komisję gminną w przypadku uwag do wyników oszacowania strat przez aplikację. Prosimy o nie składanie w chwili obecnej wniosków do urzędu.
Pracownicy urzędu po wyjściu odpowiednich aktów prawnych poinformują Państwa o formie składania wniosków o oszacowanie szkód w gospodarstwach rolnych wywołanych niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi- suszy.